کاربرد پلیمر در خودروسازی

از دیگر شاخه های علم و صنعت میتوان صنعت خودروسازی را نام برد که مهندسین پلیمر به خودروسازان و طراحان خودرو کمک کرده اند تا اتومبیل های با قابلیت های بیشتر نسبت مدل های قدیمی تولید کنند.

در صنعت خودرو سازی پلیمرها در بخشهای مختلف از ساخت صندلی، شیشه ها، تایر، سپر، کفپوش تا ساخت شیلنگ های مناسب جهت انتقال بنزین و چرخش آب و ساخت تجهیزات مختلفی از جمله ساخت انواع تسمه، پروانه، انواع درزگیرها و کانال های تهویه هوا استفاده شده اند و کاربرد وسیعی را به خود اختصاص داده اند.
مهندسین پلیمر با تکیه بر علم شناخت انواع پلیمرها، با توجه به کابرد و خواص مورد نیاز، پلیمر مورد نظر را به خودرو ساز معرفی می کنند و با کمک مهندسین خودرو ساز، طرحی مناسب را جهت ایجاد خواص مکانیکی مطلوب و قیمت مناسب برای قطعه مورد نظر انتخاب کرده و فرآیند شکل دهی مناسب این قطعه را مشخص کرده و قطعه هدف را در اختیار صنعت و خودروساز قرار میدهند. علاوه بر آن در خودروهای بسیار پیشرفته قابلیت های دیگری همچون ساخت سنسورهای هوشمند توسط مهندسان پلیمر امکان جلوگیری از تلفات جانی را فراهم آورده است که این تکنولوژی به شدت مورد توجه خودروسازان بزرگ قرار گرفته است.
تولید خودروهایی با بدنه های از جنس مواد پلیمری تقویت شده با خواص مکانیکی فوق العاده و همچنین ساخت انواع کیسه های هوا از دیگر فعالیت های مهندسین پلیمر است. همچنین مهندسین پلیمر با تخصص رنگ امکان تولید خودروهایی با رنگ هایی شکیل و مقاوم در برابر عوامل محیطی را فراهم آورده اند. ساخت انواع تایر اتومبیل همچون تایرهای فاقد تیوب و تایرهای عاج دار با طراحی مناسب جهت رانندگی مطمئن در شرایط یخبندان، از دیگر فعالیت های مهندسین پلیمر است.