کاربرد پلیمر در الکترونیک

صنایع الکتریکی و الکترونیک به طور عمده از مواد پلیمری به ویژه پلیمرهای مهندسی و کامپاندهای پلاستیکی استفاده می‌کنند.

این صنایع در قرن اخیر به شدت توسعه پیدا کرده‌اند به طوری که یکی از ارکان زندگی روزمره شده‌اند. از انواع کامپیوتر و لپ‌تاپ گرفته تا موبایل و انواع تجهیزات صوت و تصویری نمونه‌هایی از کاربردهای لوازم الکترونیکی در زندگی روزمره هستند. در بخش اداری نیز انواع پرینتر و دستگاه چاپ و تلفن و فکس و کامپیوتر و مودم و انواع سوئیچ و … کاربرد فراوان دارند. در بخش‌های صنعتی علاوه بر انواع سیم و کابل، انواع کلیدها و فیوزها و کناکتورها و رله‌ها و ترمینال و دیگر قطعات الکتریکی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در تولید همه این وسایل پلاستیک‌ها به طور عمده مصرف می‌شوند. مهمترین ویژگی پلاستیک‌ها که باعث مصرف زیاد آن‌ها در صنایع الکتریکی و الکترونیک می شود، ویژگی عایق الکتریسیته بودن آن‌هاست. این ویژگی باعث توسعه صنایع کابل سازی شده است.

همچنین در بخش‌های زیادی از کلیدها، فیوزها، کنتاکتورها، رله‌ها و دیگر دستگاه‌‌ها و ماشین‌های الکتریکی و الکترونیک از عایق‌های پلاستیکی در کنار بخش‌های رسانای فلزی استفاده می‌شود.

شکل پذیری ساده پلاستیک‌ها، آن‌ها را برای ساخت بدنه دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیک مناسب ساخته است.

انواع پلیمرها در صنایع الکتریکی و الکترونیک

 

پلیمرهای مختلفی در صنایع الکتریکی و الکترونیک مورد مصرف قرار می‌گیرند. در صنایع سیم و کابل سازی، انواع پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی اتیلن، پلی اتیلن کراسلینک، پلی آمید و پلی استر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در صنایع الکترونیک پلی‌کربنات، اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)، پلی بوتیلن ترفتالات (PBT) و آلیاژهای آن‌ها به طور گسترده‌ای کاربرد دارند.

در صنایع الکتریکی انواع پلی آمید، پلی کربنات، اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)، پلی بوتیلن ترفتالات (PBT) و آلیاژهای آن‌ها و همچنین پلی متیل متاکریلات و … کاربرد دارند.

نقاط ضعف پلاستیک‌ها در صنایع الکتریکی و الکترونیک

 

پلاستیک‌ها در کنار مزایای زیاد نقطه ضعف‌هایی نیز دارند. یکی از این نقاط ضعف قابلیت اشتعال‌زایی آن‌هاست. شرکت‌های تولید کننده مواد پلاستیکی با افزودن مواد ضد شعله گریدهای ضد شعله را تولید می‌کنند که این ضعف پلاستیک‌ها را پوشش می‌دهد. از دیگر ضعف‌های ترموپلاستیک‌ها مقاومت حرارتی پایین آن‌هاست که با آلیاژسازی و یا افزودن مواد تقویت کننده تا حدودی می‌توان آن را رفع نمود.

استفاده از مواد پلاستیک در صنایع الکتریکی و الکترونیک نیاز به تخصص بالایی دارد و استانداردهای تخصصی زیادی در این زمینه وضع شده است.